måndag 27 mars 2017

Kursplan

Kurs D består av fem delar:

HÖRA
 
LÄSA
 
SAMTALA
 
TALA
 
SKRIVA

HÖRA


Eleven kan förstå tydligt tal i informella och mer

formella situationer i vardags-, samhälls- och

arbetsliv.


q Berättelser och beskrivningar

q Följa med i samtal och diskussioner

q Förstå huvudinnehållet i nyhetssändningar
t.ex. Klartext

q Förstå och följa instruktioner
t.ex. en telefonsvarare med olika val att trycka sig fram,
 
LÄSA
Eleven kan läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
q Du kan läsa berättande, beskrivande och argumenterande texter om bekanta ämnen och sammanfatta huvudinnehållet.
q Berättande
t.ex. Läsa enkla LL-böcker, artiklar och reportage – 8 sidor
q Beskrivande - korta faktatexter (miljö, person och fakta)
t.ex. korta faktatexter, instruktioner, annonser och broschyrer, korta meddelanden från t.ex. hyresvärd, tabeller och diagram
q Argumenterande – olika åsikter (för och emot)
t.ex. insändare, kortare recension
 
SAMTALA
Eleven kan med viss anpassning till syfte och samtalspartner, kommunicera både i informella och mer formella situationer  i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
q Uttrycka och bemöta åsikter med enkla argument
t.ex. delta i diskussioner om skola, arbete, boende, kvinnligt/manligt
q Framföra och efterfråga tankar och information
t.ex. skaffa information om skola, arbete, boende
 
TALA
Eleven kan med viss anpassning till syfte och mottagare, kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
Eleven ska:
q beskriva aktuella händelser, erfarenheter, intryck och åsikter
t.ex. återberätta korta nyheter, ett tv-program eller en tidningsartikel , redogöra för verkliga händelser, berätta handlingen i en LL-bok, beskriva tillfällen då du upplevt en viss känsla
q ge råd och instruktioner
t.ex. mitt råd till dig … , vad skulle du göra om … , vägbeskrivningar

 

 SKRIVA

Eleven kan skriva enkla texter, med viss
anpassning till syfte och mottagare, för att
kommunicera både i informella och mer
formella situationer i vardags-, samhälls- och
arbetsliv.
q Du kan skriva beskrivande, redogörande och
 argumenterande texter om bekanta ämnen med en i
 huvudsak fungerande struktur, som gör det lätt för läsaren
 att förstå.
q  Beskrivande - korta faktatexter (miljö, person och fakta)
 
t.ex. skriv om ditt land/hemstad, en känd person
 
 

SKRIVA

q Redogörande – beskriva ett  händelseförlopp, dess orsaker och följder
t.ex. historiska händelser, min resa till Sverige

q Argumenterande - framföra dina åsikter (för och emot)
t.ex. skriva om hur det är att bo på landet/i staden , att använda mobiler i klassrummet, när man kör bil osv, skriva  insändare om något du vill ändra på

 

Kurs D

Sista kursen handlar om informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetslivet. I dessa typer av situationer kan eleven

q förstå tydligt tal (hörförståelse),

q läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet (läsförståelse),

q kommunicera med viss anpassning till syfte och samtalspartner (muntlig interaktion),

q kommunicera med viss anpassning till syfte och mottagare (muntlig produktion), och

q skriva enkla texter med viss anpassning till syfte och mottagare för att kommunicera´(skriftlig färdighet).

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar