Kurs D består av fem delar:
HÖRALÄSA
SAMTALA
TALA
SKRIVA
HÖRA
Eleven kan förstå tydligt tal i informella och mer
formella situationer i vardags-, samhälls- och
arbetsliv.
q Berättelser och beskrivningar
q Följa med i samtal och diskussioner
q Förstå huvudinnehållet i nyhetssändningar
t.ex. Klartext
t.ex. Klartext
q Förstå och följa
instruktioner
t.ex. en telefonsvarare med olika val att trycka sig fram,
t.ex. en telefonsvarare med olika val att trycka sig fram,
LÄSA
Eleven
kan läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet i vardags-,
samhälls- och arbetsliv.
q Du kan
läsa
berättande, beskrivande och argumenterande
texter om bekanta ämnen
och sammanfatta huvudinnehållet.
q Berättande
t.ex. Läsa enkla LL-böcker, artiklar och reportage – 8 sidor
t.ex. Läsa enkla LL-böcker, artiklar och reportage – 8 sidor
q Beskrivande
-
korta faktatexter (miljö, person och fakta)
t.ex. korta faktatexter, instruktioner, annonser och broschyrer, korta meddelanden från t.ex. hyresvärd, tabeller och diagram
t.ex. korta faktatexter, instruktioner, annonser och broschyrer, korta meddelanden från t.ex. hyresvärd, tabeller och diagram
q Argumenterande
– olika åsikter (för och emot)
t.ex. insändare, kortare recension
t.ex. insändare, kortare recension
SAMTALA
Eleven
kan med viss anpassning till syfte och samtalspartner, kommunicera både i
informella och mer formella situationer
i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
q Uttrycka och bemöta åsikter med
enkla
argument
t.ex. delta i diskussioner om skola, arbete, boende, kvinnligt/manligt
t.ex. delta i diskussioner om skola, arbete, boende, kvinnligt/manligt
q Framföra och efterfråga tankar och
information
t.ex. skaffa information om skola, arbete, boende
t.ex. skaffa information om skola, arbete, boende
TALA
Eleven
kan med viss anpassning till syfte och mottagare, kommunicera både i informella
och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
Eleven
ska:
q beskriva aktuella händelser,
erfarenheter, intryck och åsikter
t.ex. återberätta korta nyheter, ett tv-program eller en tidningsartikel , redogöra för verkliga händelser, berätta handlingen i en LL-bok, beskriva tillfällen då du upplevt en viss känsla
t.ex. återberätta korta nyheter, ett tv-program eller en tidningsartikel , redogöra för verkliga händelser, berätta handlingen i en LL-bok, beskriva tillfällen då du upplevt en viss känsla
q ge
råd och instruktioner
t.ex. mitt råd till dig … , vad skulle du göra om … , vägbeskrivningar
t.ex. mitt råd till dig … , vad skulle du göra om … , vägbeskrivningar
SKRIVA
Eleven
kan skriva enkla texter, med viss
anpassning till syfte och mottagare, för att
kommunicera både i informella och mer
formella situationer i vardags-,
samhälls- och
arbetsliv.
q Du kan skriva beskrivande,
redogörande och
argumenterande texter om bekanta ämnen med en i
huvudsak fungerande
struktur, som gör det lätt för läsaren
att förstå.
q Beskrivande
- korta faktatexter (miljö, person och fakta)
t.ex. skriv om ditt land/hemstad, en känd person
t.ex. skriv om ditt land/hemstad, en känd person
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar